fredag

PappaBos legendariska pannkakor


Jag var ganska ung när jag flyttade hemifrån, 16 närmare bestämt. Jag gick gymnasiet i en annan stad och tyckte helt klart att det enda rimliga var att flytta dit. Mina föräldrar, som var hippies ungefär, har aldrig förvägrat mig någonting jag verkligen velat göra, men jag vet att pappa tyckte det var ganska jobbigt just detdär med flytten.
Den sista veckan jag bodde hemma ville han liksom lära mig allting som han inte hunnit lära mig. Laga mat till exempel. Min pappa var en mästare på husman och de rätterna han lärde mig dendär sista veckan var dessa: Fiskgratäng, köttfärssås och pannkakor. Dessutom förklarade han att falukorv, den kan du alltid äta kall Janna.

Dessa tre rätter sitter i ryggmärgen på mig och jag är jättetacksam för att han visade mig dem. Liksom förklarade kemin kring kött, fisk och pannkakor.
Min pappa gick bort för ett år sedan och därför blir det kanske extra viktigt.

PappaBos silkespapperstunna pannkakor

4 ägg 
4 rågade msk vetemjöl
4 tsk socker 

(Receptet är helt enkelt 1 rågad msk vetemjöl + 1 tsk socker per ägg)

Mjölk på känsla (1-2 msk per ägg)
Smör att steka i

-Blanda ägg, mjöl och socker i en bunke. Det är mycket enklare att vispa bort klumparna och få en helt slät smet om du vispar innan du häller i mjölken. 
-Vispa ner mjölk. Jag skulle ta ca 1,5 dl mjölk till 4 ägg. 
-Ställ smeten i kylen i ca 20 minuter, då hinner mjölet svälla och du kan på så vis steka supertunna pannkakor (crepes?) eftersom smeten ändå håller samman. 
-Ta ut smeten och blanda i mer mjölk, ca 1 dl. 
-Stek i smör på medelhög värme. Jag tar max 1 dl smet till en stor panna. Luta pannan i en cirkelrörelse för att sprida ut smeten.

Den första pannkakan du steker kallas "slängen" pga en slänger den rakt ner i soppåsen. Det är den pannkakan som liksom samlar upp ev kvarvarande smaker från något annat du lagat i pannan. Min mamma har alltid sagt att "gift dig inte med din slängpankaka, Janna" (den första relationen). Typiskt bra livsvisdom. 

-Servera genast med tex sylt, grädde, färsk frukt eller som min pappa: med strösocker.



3 kommentarer:

  1. Oj, vilket annorlunda pannkaksrecept mot mitt vanliga! Nu blir jag jättenyfiken på hur de smakar. Vi brukar köra 2 ägg, 3 dl mjöl, 6 dl mjölk och lite salt (och så dubbel sats på det), så det borde ju smaka ganska olikt mot pappa Bos.
    Och även om jag inte brukar slänga första pannkakan håller jag med om din mammas råd: ypperlig livsvisdom!

    SvaraRadera
  2. Glömde ju skriva att om du skulle vilja dela med dig även av fiskgratängsreceptet skulle jag bli tacksam! Fiskgratäng är nåt som jag har väldigt svårt för att få gott, det brukar mest bli vattnigt och smaklöst, tycker jag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt! Då ska jag absolut lägga upp det :)
      Hemligheten är i potatismoset tror jag..

      Radera