torsdag

Play dough soft as silk


Världens enklaste och mjukaste play dough gör du superlätt med bara två ingredienser. 
Blanda samman dubbelt så mycket majsstärkelse som balsam, tex 2 dl balsam och 4 dl majsstärkelse, tills du får en underbar mjuk lera. 
Dela upp i mindre delar och blanda ev in lite karamellfärg för att få olikfärgad play dough. 
Tidsåtgång kanske 3 minuter. 

Denna lera har räddat mig många gånger under långa sjukperioder när hela familjen tillslut klättrar på väggarna. Ge barnen lite kakformar och några muffinsformar och låt dem göra play dough-bakverk så får du minst 30 minuters lugn för ditt kaffe. 

Tips är att inte använda en för parfymerad balsam, eftersom det i alla fall ger mig huvudvärk, men verkligen vilken balsam som helst fungerar. 


2 kommentarer:

  1. Men! Det här är ju för roligt: jag gjorde också det här just idag, och nämnde det i bloggen alldeles nyss (och nej, jag såg ditt inlägg först nu). :D Men jag var dum nog att köpa det billigaste balsamet jag hittade och mina händer luktar fortfarande balsam sex timmar senare efter många handtvättar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Great minds osv :)
      Jag tycker barnängen, eller dendär "eko-balsam" är bäst.
      Testade fruktis en gång och höll på att smälla av

      Radera