fredag

New mom survival kit, Part 1 -Baby Gear


När jag var gravid första gången så kände jag mig helt överväldigad av alla saker jag plötsligt förväntades känna till och äga (vad i hela friden är en mjuklift?! liksom). Jag hade svårt att sålla mig genom drivorna av prylar, vad behöver en baby? Hur dyr är en rimlig barnvagn? 
Jag minns att jag satt och googlade fraser som "baby essentials" och "newborn survival kit" tills jag såg i kors. Därför tänkte jag att jag skulle ta att göra mina egna listor nu såhär 3 år senare, baserat på mina erfarenheter som tvillingmamma. Jag har delat in dem i tre delar: Baby Gear, Daily Care och Life Hacks. 

Detta är de 9 saker som jag kommer se till att ha i mina gömmor inför det nya lilla livet som ska komma i vår:

1, En bärsele eller bärsjal. 
Så himla bra investering, en får rätt avlastning för ryggen och dessutom händerna fria att göra annat. Båda mina barn har älskat att bli burna, när de var små för närheten och tryggheten i att höra förälderns hjärtslag, när de blev äldre för att få lite utsikt och känslan av att "vara med". 

2, En baby bouncer.
Våra små hängde jättemycket i sina stolar. När de var ett par månader och insåg att de själva kunde styra "gunget" i stolen så var lyckan gjord. Det finns många bra varianter, försök hitta någon med ställbar rygg, om en kan fälla ner stolen till fullt ryggläge så kan barnet somna i stolen medan du vaggar hen lite försiktigt med foten. 

3, En barnvagn.
Välkommen till djungeln. Detta är det dyraste och kanske svåraste inköpet en förälder gör. 
Några saker som kan vara bra att hålla i huvudet när en ger sig in på detta är: 
-Alla barnvagnar säkra, de billiga såväl som de dyra.  
-Tänk igenom vad just ni har för livssituation och matcha vagnen efter det. 

Tex: Vi väntade tvillingar, hade ingen bil, bodde mitt i stan och gillade att promenera. 
Då valde vi en stor stabil dubbelvagn som vi kunde lasta hur tung som helst. Vi kunde utan problem ta vagnen med på picknick, gå och storhandla eller lasta den proppfull och åka tåg till mormor. 
Vagnen växte med barnen, när de var små satt de vända mot oss så vi hela tiden kunde ha ögonkontakt, och när de blev äldre kunde vi vända på steken så att barnen åkte framåt. Den vagnen heter Brio Double Wave och var perfekt för oss. 

Om vi haft bil hade jag nog valt en lättare, smidigare vagn som är enkel att fälla ihop och ta med sig. Om jag åkt mycket kollektivt hade jag tittat efter en vagn med svängbara framhjul och ihopfällbara handtag (för att ta så lite plats som möjligt i trafiken). 

Vi kommer behålla vår Double Wave ett tag, eftersom grabbarna fortfarande tycker om att åka vagn ibland, men sen lite senare tror jag vi investerar i en mindre enkelvagn. Våra behov är desamma så då blir valet Brio Go. 

4, Ett babynest. 
Många spädbarn tycker om att ha det ombonat och närstan lite trångt för att kunna somna. Jag gissar att det är för att det är trångt i magen och stora himla nya världen känns väldigt väldigt stor. 
Ett babynest ger barnet dendär ombonade känslan och kan lyftas runt mellan föräldrasängen, barnvagnen eller spjälsängen. 
Den händiga syr ju såklart ett själv, tänk på att göra den tvättbar bara. 

5, En sovplats.
Spjälsäng, vagga eller kanske moseskorg? Det finns många fina att välja mellan. 
Jag väljer spjälsäng eftersom den kan användas länge och dessutom är en så kallad "säker plats" där du kan lämna barnet om du behöver göra något akut -tex dammsuga upp glassplitter
(extremt bra när de börjar tulta omkring och kan vara var som helst på tio sekunder).

6, En åkpåse. 
Så himla smidigt att ha i vagnen istället för klumpiga overaller för barn som ändå inte kan gå själva. Denhär underbara på bilden heter Petite Cherie Lingonberry och finns just nu på rea här.
Detta är kanske framförallt viktigt för en vårvinterbaby, om mitt barn hade kommit under sommaren hade jag nog investerat i ett parasol istället (även om du har nytta av en åkpåse i flera år). 

7, Ett babyskydd.
Om du, som jag, inte har bil så hyr ett skydd istället för att köpa. På de flesta BB kan du hyra ett babyskydd i 9 månader för ca 500 kr.

8, En Skötbädd.
Jag har aldrig haft något skötbord utan bytt alla blöjor på en skötbädd direkt på golvet. Dels för att vi har ett litet badrum där skötbord inte får plats, men framförallt för att jag ville eliminera risken att barnet skulle trilla ner.  Det är en smula överdrivet av mig men tro mig, när jag byter den 3e nattblöjan efter ett par månaders sömnlöshet är jag inte speciellt allert, därav -skötbädd. 

9, En mobil.
Eller om jag ska vara ärlig, hundra mobiler att hänga överallt och förälska sig i. Bäbisar älskar dem och jag också. Typiskt bra grej att göra själv, kanske vika origamidjur eller virka småkakor? vad som helst.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar